Säljchefens dilemma

Ingen är någonsin riktigt nöjd. Inte du, inte dina medarbetare och inte dina kollegor och inte din chef heller för den delen. 

Känner du igen dig?

Du sitter med en VD eller chef som vill att du skall sälja mer och se till att hålla din budget. Du har medarbetare som tycker att du är en jobbig jävel som kommer med krav, men de vill också att du är 24/7 på kontoret så att de har dig till hands när de behöver, och du har kollegor som ifrågasätter var du är på dagarna och varför du inte säljer just deras grejer som de vill att du skall sälja. 

I många företag idag finns det en kultur i att säljchefen skall vara ute och sälja själv, samtidigt som det skall ledas medarbetare och hantera rapportering uppåt och bakåt. Det fungerar ibland bra, ibland inte alls. 

När det fungerar bra så är det ofta teamet och samarbetet som fungerar och säljchefen har en mer ledande och stödjande roll och låter sina säljare få avsluta och göra själva affären. Det vill säga att det finns ingen konkurrens mellan medarbetare och chef. 

När det inte fungerar, så är det väldigt ofta på grund av att en av de bästa säljarna blivit upphöjd till chef och skall leda ett team men inte kan släppa sin gamla roll och dessutom kanske till och med har en egen personlig säljbudget. 

Mitt tips är att välja sin profession och göra det man är bäst på. Avgränsa dina ansvarsområden och se till att du kan matcha förväntningarna.    

//Henrik Larsson

Kommentera gärna: