Se din kund

Se din kund. Vi människor har ett grundläggande behov av att bli sedda och bekräftade. Det är inget nytt. Men många tycks helt glömma dessa behov när det gäller att se andra och att se dina kunder. Bekräfta dem och ge dem den uppmärksamheten de förtjänar eller vill betala för. På en restaurang vill du beställa något i baren. Du står där länge och väntar på att bartendern ska se dig. Du kanske vinkar lite, tar ditt betalkort och vinkar med det, eller mer drastiska metoder. Bartendern hade bara behövt lyfta blicken och se dig i ögonen och nicka lite, då hade du vetat att du är sedd och snart får jag hjälp. Lyfter du blicken ibland och ser dina kunder? Hör du av dig och frågar hur det går? Eller har du glömt dem så fort de skrev på avtalet eller betalade notan? Jag får ibland frågan om vilka som är de bästa säljarna och det finns många svar på den frågan, men ett av svaren är engagemang, nyfikenhet och att de faktiskt bryr sig om att se sin kund. Det var dagens fundering. :) //Henrik

Kommentera gärna: