Att bli kompis med sin kund

Att bli kompis med sin kund Visst är det härligt att kunna bli vän med sin kund. Att få bli både personlig och privat. Man säger ju ofta att man är en relationssäljare och tycker om att skapa en nära kontakt med sina kunder. Och visst! Jag har några bra erfarenheter där jag fortfarande är god vän och vi har en bra affärsrelation. Men... vad händer när skiten träffar fläkten? När du inte kommer överens i en tvist eller konflikt på jobbet, och ska äta middag på kvällen med era respektive och era barn ska leka ihop? Ett annat exempel är när man som konsult blir så kompis med kunden att man börjar bjuda på tid. Det kanske är okej. Men vems tid bjuder du på då? Din egen eller din arbetsgivares. ? Jag hörde talas om en policy på ett företag där man inte fick umgås med kunder privat. Just av anledningen att det kunde skapa jäv och kompispriser i den dagliga affären. Hur gör du? Dela gärna dina erfarenheter!! Nyfiken

Kommentera gärna: